November 2024
Uke 45
Oktober 2024
Uke 44
Uke 43
Uke 42
Uke 41
Uke 40
September 2024
Uke 39
Uke 38
Uke 37
Uke 36
August 2024
Uke 35
Uke 34
Uke 33
Uke 32
Uke 31
Juli 2024
Uke 30
Uke 29
Uke 28
Uke 27
Juni 2024
Uke 26
Uke 25
Uke 24
Uke 23
Mai 2024
Uke 22
Uke 21
Uke 20
Uke 19
Uke 18
Innsyn i Nasjonalt ID-senters postjournal
Nasjonalt ID-senters saksdokumenter er offentlige med mindre det er gjort unntak i lov eller medhold av lov. Alle kan derfor kreve å få innsyn i det offentlige innholdet av dokumenter i en bestemt sak.
Når et saksdokument inneholder opplysninger som er underlagt taushetsplikt, må vi avslå krav om innsyn i disse opplysningene.
Innsyn i enkeltsaker
Nasjonalt ID-senter foretar dokumentundersøkelser, og gir råd om avklaring av identitet i utlendingssaker, på oppdrag fra utlendingsforvaltningen og andre offentlige og private aktører som utfører identitetskontroller.
Dokumenter i utlendingssaker er ikke oppført i offentlig postjournal. Utlendingssaker handler i stor grad om personlige forhold som er underlagt taushetsplikt, og i utgangspunktet er det ikke tillatt å gi ut informasjon i slike enkeltsaker. Når Nasjonalt ID-senter behandler anmodninger om dokumentundersøkelser og råd om identitetsavklaring i enkeltsaker, er det den aktuelle oppdragsgiver som mottar og besvarer forespørsel om innsyn i dokumentene som gjelder slike anmodninger.
Slik ber du om innsyn
Du sender forespørsel om innsyn til postmottak@nidsenter.no eller per post til
Nasjonalt ID-senter
Postboks 2091 Vika
0125 Oslo
Vi ber om at forespørselen oppgir eventuelt saksnummer. Dersom du oppgir en e-postadresse, kan vi sende dokumentene på e-post.
Innsynssaker behandles fortløpende og uten ugrunnet opphold. Du vil få svar innen 1-3 arbeidsdager.
Klage
Dersom du får avslag på innsyn, skal Nasjonalt ID-senter gi informasjon om retten til å klage, og om klagefristen. Nasjonalt ID-senter skal oppgi hjemmelen som gir grunnlaget for avslaget.
Nasjonalt ID-senter vurderer om klagen skal tas til følge, eller sendes videre til klageorgan. Hvis vi opprettholder avslaget, forbereder vi saken og oversender klagen til Politidirektoratet.